Svět sluchátek  »  Druhý díl s vítězem truelu špuntů za dva a půl

Druhý díl s vítězem truelu špuntů za dva a půl

5.11. 2014 | Jiří Rokoský

Musical Fidelity, HiFiMAN a VSONIC. Výrobci, kteří se sluchátkovou tradicí nemohou rovnat se značkami jako Koss, AKG, Sennheiser apod., ale i za tu poměrně krátkou dobu, co trh dopují svými produkty, dokázali, že před nimi nemá smysl zavírat uši. 
 
V díle prvním jste byli v krátkosti obeznámeni s historií výrobců Musical Fidelity, HiFiMAN i VSONIC. Samozřejmě nezůstalo pouze u toho. Pokračovalo se popisem konstrukčních odlišností a izolačních vlastností. A rozborem reprodukčních schopností společně s názory na pohodlí se bude pokračovat nyní.
 

„Jsem pohodlný a co na to Majk“

 
Zatímco klasická sluchátka s hlavovým mostem jsou prodejci (zatím stále hovoříme spíše o těch specializovaných) schopni a ochotni zájemci poskytnout na vyzkoušení, u špuntů bývá situace trochu jiná. Nedával bych jim to za vinu, neboť z hygienických důvodů (špunty často musíte vyloženě nacpat do ucha) není zcela vhodné, aby si jednotlivci sdíleli své ušní produkty. Komfort není radno podceňovat. Špičková sluchátka s perfektní reprodukcí může posluchač právem označit za propadák, když se mu je nepodaří správně nasadit, když budou nesnesitelně tlačit, nebo když budou vypadávat z uší. 

Nic z toho se naštěstí nestalo u HiFiMAN RE-400, která tímto prohlašuji za nejpohodlnější model z testované trojice. Nad tím, proč tomu tak je, není třeba dlouze polemizovat. Miniaturní rozměry vyhovují většině ušních prostorů a eventuální nedostatky doladíte vhodně vybraným nástavcem až k naprosté spokojenosti. RE-400 v uších drží výborně a opravdu – ani po dlouhodobém poslechu – nezačnou tlačit, naopak zapomenete, že okupují vaše zvukovody.  Troufám si tvrdit, že jde z hlediska pohodlí o sázku na jistotu a jen málokomu neposkytnou popisované. 

VSONIC GR07 classic se od RE-400 zásadně konstrukčně odlišují. V HiFiMAN neexperimentovali a šli přímou cestou. U VSONIC trochu odbočili a rozhodli se vytvořit špunty, jejichž vnitřnosti osadili do hranatého těla,  z něhož ústí trny nesoucí nástavce. Technologové, vědomi si skutečnosti, že takové pojetí může jít na odpor pohodlnosti, opatřili trny kloubovým mechanismem. Takže pro správné vsazení stačí chvilku zkoušet natáčením různé polohy, až minimalizujete riziko nepříjemných pocitů. Sluchátka však drží hůře a i přes kloubové nastavování se obávám o pohodlí uživatelů s menším prostorem uvnitř boltců (oblast cavum concha, lat.).

Navzdory všemu kráčí Musical Fidelity EB-33. Bohužel musím konstatovat – bohužel. Na špunty obrovské rozměry způsobují problémy se správným umístěním. Zvolíte-li nástavce, které utěsní zvukovod, stabilita špuntů se zvýší, jenže ani tak není na dostatečné úrovni. Sluchátka zkrátka vypadávají. Neustále jsem byl nucen domačkávat těla směrem dovnitř, ale stačilo i jemné zatažení za přívodní kabel, jež těla uvolnila, a procedura se musela opakovat. Méně někdy opravdu znamená více a v tomto případě pravidlo platí 100%.
 
HiFiMAN RE-400 Waterline: 10
VSONIC GR07 classic:           7
Musical Fidelity EB-33:         
 
 
Musical Fidelity EB-33 HiFiMAN RE-400 Waterline VSONIC GR07 classic
 

Rap rap rap - raprodoctor

 
Hned na úvod mohu prozradit pro někoho překvapivou pro jiného nepřekvapivou informaci. Pořizovací ceny všech testovaných modelů jsou téměř stejné a pohybují se kolem 2.500 Kč; reprodukční schopnosti všech testovaných modelů jsou jiné a rozdíly mezi prvním a posledním propastné. Neplatí tak představa některých: „Stojí to stejně, tak to i stejně hraje, ne? Jasná věc.“ 
 
RE-400 mi udělaly opakovaně radost. Titěrné rozměry a přesto ohromný zvuk. Patří k nejlepším reprodukujícím v truelu. Poskytují muzikální přednes s nebývalou lokalizací jednotlivých nástrojů. Inklinaci k ostrosti ve vyšším středním a výškovém pásmu odpouštím. Někomu mohou znít příliš horlivě až agresivně, nicméně doporučuji prozkoušet různé zdroje zvuku. Na domácí sestavě tímto neduhem tolik netrpěly. Pozitivně hodnotím slušné prostorové podání. 
 
GR07 stříbrné protivníky dle mého zvukově nepředčí, jsou jim těsně v patách. Nastavení charakteru je ale kompletně jiné, takže pro někoho mohou být GR07 naopak jedničkami. Záleží na vkusu posluchače. Kdo preferuje výše položenou reprodukci, sáhne po „hifimenech“, kdo níže, zvolí GR07. Ty jsou totiž laděny basověji a zvuk působí plnějším dojmem (záměrně nepoužívám slovo plnohodnotným, jelikož by mohlo evokovat, že u RE-400 zvuku něco chybí, což není pravda). V ostatním si vedou na výbornou a opravdu poskytují hodně muziky za (relativně) málo peněz.
 
A konečně Musical Fidelity EB-33. Nikoli konečně jako konečně ale konečně jako nakonec. Reprodukce EB-33 je jedním slovem podprůměrná. V konkurenci dvojice to nemají lehké, protože ta patří k nadprůměru (v této cenové kategorii), nicméně více pečlivosti zvukových inženýrů by neuškodilo. Přednes je vyloženě temný, zahuhlaný, topí se v dunivých basech s nepříjemnými dozvuky, a kazí tak jakoukoli chuť poslouchat cokoli. Ujíždíte-li na burácejících tónech a tyto vám v jakékoli podobě poskytují uspokojení, směle do nich, pro ostatní dávám upozornění – existují lepší možnosti.
 
HiFiMAN RE-400 Waterline: 8
VSONIC GR07 classic:         7
Musical Fidelity EB-33:         3 
 

Vítěz truelu špuntů za dva a půl

 
Vítězem truelu se po sečtení všech bodů stávají...
 
...tramtadadá...